Nemůžeme již zaručit včasné doručení vašich balíčků. Stále je můžete vyzvednout v naší kamenné prodejně! Krásné Vánoce!
0
Produkt byl přidán do košíku
Množství
Celkem
Přejít do košíku Pokračovat v nákupu

CLEVER BLOG

Magazín nejen pro milovníky papíru

Schůzka sama se sebou aneb 7 kroků k větší spokojenosti v životě

Týdenní hodnocení (Weekly review), nebo-li schůzka sama se sebou, je jedním ze základních nástrojů osobního rozvoje. A to nejen pro nadšence produktivity, ale prakticky pro každého, kdo má v životě nějaký cíl. A proto vám v dnešním článku ukáži konkrétní postup, na co se zaměřit a co třeba nechat stranou.

Když nevíte, kam jdete, kam asi dojdete?

Buďte k sobě upřímní a zamýšlejte se nad tím, kdo a co vám brání vykonat důležitý krok na naší cestě a proč… Proč vůbec tuto situaci akceptujete a proč opět natahujete pracovní den na úkor času s rodinou…

Chcete něco změnit? Tak to změňte!

V sebeorganizaci existuje celá řada možných přístupů a metod. Detaily vynechme a spíše se pojďme podívat na postup, jak věci posunout správným směrem. 

Dodržujte těchto 7 kroků a dojdete k obrovskému zklidnění a odstranění stresu:

1. Krok – Plánujte!

Jak bylo řečeno v úvodu, chceme-li hlídat správný směr své cesty, patří tato schůzka k nejdůležitějším v našem harmonogramu. Já osobně jí mám naplánovanou na neděli odpoledne, ale termín je prakticky na vás a vašich možnostech. Jen je třeba jej pravidelně dodržovat. Jedině tak se vytvoří návyk.

2. Krok – Mějte přesný program!

Zní to možná strojově, ale pokud chci být efektivní na jakékoliv schůzce, věnuji určitý čas přípravě. Nejenže tím zabráním neočekávanému, ale získám mnohem více ze setkání. A určitě znáte rozdíl mezi poradou, ne kterou jsou lidé připraveni a běžnými poradami…

Proto doporučuji – stanovte si přesný program a získáte:

  • jistotu v tom, jak a co dělat = práce jde lépe od ruky
  • zamezíte prokrastinaci – když máte program, těžko se necháte strhnout k jiným činnostem
  • skvělý pocit z dobře odvedené práce a především radost z toho, co vše vás v budoucnosti čeká

Stačí jednoduchý seznam kroků, které si týden co týden odškrtávám. Pokud se stane, že z nějakého důvodu seznam nedokončím (zásahu třetích stran se vyhnout nelze), uložím si tento seznam na určené místo, kde jej najdu buď při nejbližší možné příležitosti nebo při následující schůzce určitě.

 3. Krok – Volte dobře místo!

Každému vyhovuje něco jiného – někdo si rád sedne na terase pěkné kavárny, jiný doma v pracovně. Osobně když jsem chodil do kavárny, mnohdy se stávalo, že mi některá věc chyběla, neměl jsem ji sebou a nebo zkrátka v kavárně nebyl obvyklý klid. Proto pracuji doma.

4. Krok – Zajistěte si absolutní klid!

Ať již pracujete z domu nebo si schůzku děláte v kanceláři, je třeba na ni vytvořit potřebnou klidovou zónu:

  • Oznamte své rodině, že pravidelně v tomto čase vykonáváte tuto aktivitu.
  • Nebojte se i děti zasvětit do toho, proč to děláte. Děti jsou mnohem vnímavější a budete se divit, jak brzy začnou mít podobnou chuť napodobovat rodiče. A co se v mládí naučíš…
  • Stejně tak učiňte i vůči svým kolegům. V tento čas nechcete být rušeni a vysvětlete proč.

Ve finále nebudete brzdit okolí, ale stanete se vzorem. 

5. Krok – Odpojte se! Od všeho!

  • Svůj telefon dejte do leteckého režimu.
  • Vypněte sociální sítě, emailového klienta – ideálně vypněte wifi.

I šéf počká, že mu zavoláte zpět. A pokud mu vysvětlíte, proč že jste zrovna skutečně offline, pochopí to. Naopak to zvýší vaší kredibilitu. A pokud ne, je chyba jinde, než u vás… 

6. Krok – Pracujte!

Pusťte se zvesela do toho. Je na každém, jak si schůzku pojme. Já osobně mám oddělené dvě části:

Vnější úklid

Za týden se nasbírá spousta záležitostí. Papíry, podklady k projektům, emaily, úkoly od jiných lidí, atd. Takže:

  • Projdu fyzický INBOX (v mém případě papírové desky, do kterých v týdnu naházím veškeré rovnou nauklizené papírové podklady) a roztřídím.
  • Projdu záznamník (notes s poznámkami z týdne) a proškrtám podstatné, vypíši úkoly, atd.
  • Projdu emailový INBOX – všechny emaily nepřečtené, ale i přečtené, které žádají mou pozornost. Nepotřebné mažu, podstatné archivuji, odpovím, vytvořím potřebné úkoly.
  • Uklidím batoh a peněženku od nasbíraných papírků.
  • Uklidím stůl.
  • Uklidím počítač – snažím se mít vše zatříděné, ideálně v cloudovém prostoru.

 

Vnitřní úklid

Uklizené vnější prostředí poskytuje dostatečný mentální prostor a pozornost pro důležité záležitosti. Nemám cíle typu za 5 let chci být v bodě X. Když zhodnotím, kde jsem dnes a co jsem si před 5 lety představoval, je to skutečně rozdíl, a většinou jsem jinde, než bych v té době plánoval být. Proto se řídím spíše směrem a vnitřními hodnotami. Většinou plánuji na dobu 1-2 let, kam vidím.

Z této perspektivy je pak jasné, co se má odehrát ve kterém měsíci, a to je klíčový ukazatel. Jednoduše – cíl děleno 4 je týden. A proto využívám týdenní plánování, tzn:

  • Projdu diář z minulého týdne – jak se věci skutečně odehrály. Je to jednoduchá odpověď na otázku – když budou příští týdny jako tento, jakou budoucnost si vytvářím?
  • Projdu otevřené projekty a zhodnotím, kam se mi podařilo je posunout a díky čemu. Snažím se být kritický. Pokud na některý z projektů nesáhnu delší dobu, zvážím zda se jím budu někdy zabývat a případně mažu.
  • Zhodnotím oboje ve vztahu k měsíčnímu plánu s ohledem na správnost směru.
  • Určím velké kameny na další týden – záležitosti, které SE MUSÍ ODEHRÁT bez ohledu na okolní svět. Dám je na přesný termín do diáře. Snažím se do týdenního programu v diáři umístit tak, aby každý den byl prostor na výkyvy. Pokud mi někdo do naplánovaného času zkouší dát svůj program, většinou to pak nejde. To je také důvod, proč nepoužívám sdílený kalendář s kolegy, ale standartní papírový diář. Pokud ostatní vidí, co mám v plánu, mají tendenci to mnohdy bagatelizovat a odsouvat. Na papíru se mi věci tak lehce nepřesouvají jako v outlooku.
  • Zhodnotím všechny schůzky a výstupy z nich – již nechci svůj čas trávit posedáváním na zbytečných setkáních. Toto hodnocení vytváří jednoduchou síť, díky které se podruhé podobné aktivity již zkrátka neúčastním, omluvím se z ní a nebo pokud na ni přijdu, snažím se rychle vyřešit mé potřeby a poté odejít. Sedět na 4 hodinové poradě, která není vůbec k ničemu znamená jediné – vyhozené 4 hodiny ze života. Prostě škrt! Pokud se sečtou tato setkání za celou dobu, kdy pracujeme, vyhodíme slušnou část života z okna!
  • Plánováním velkých kamenů se definuje očekávaný výstup a tudíž i nutná příprava. Díky tomuto principu se zefektivňuje fungování v rámci jednotlivých dnů v týdnu.
  • Týdeník nebo-li osobní shrnutí týdne. Je to součást diáře, který používám. Díky tomu vznikají záznamy, které je mnohdy zajímavé zpětně číst, neboť poskytují retrospektivu osobního rozvoje a posouvání se.

 

7. Krok – Makejte a nenechte se ovlivňovat!

Schůzka sama se sebou vám pomůže udržet nadhled nad krizovými situacemi, určit mantinely, kam jste ochotni jít a přitom neztratit svůj směr v životě.

Co si naplánujete na této schůzce skutečně vykonejte, neboť jakákoliv cesta začíná prvním krokem!

Pokud tento krok určí někdo jiný a ne vy, půjdete po cestě někoho jiného, nikoliv po vlastní! Když budete využívat tohoto majáku každý týden, snáze se vám udrží pozornost a vytvoří se návyk. Je to jako se sportem – po nějaké době si nebudete již schopni svůj týden bez schůzky sama se sebou představit.